רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים • "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" • גלנט: קיימת תפיסה ישראלית שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נראה שהטונים צורמים מאוד בממשלה ובייחוד בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ לבין שר הביטחון יואב גלנט, אחרי שהראשון התנה את רכישת מטוסי הקרב מארה"ב בכך שיש להקים ועדה ציבורית שתבחן את צרכי הביטחון של ישראל לשנים הבאות.

שר האוצר מחריף את הטון ופרסם היום (ו') כי פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון, בנוסח שסוכם על ידי ראש הממשלה והמל״ל. "בטחון ישראל אינו משחק. העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל ושאר מערכות הביטחון". קבע סמוטריץ'.

בתגובה, ענה השר גלנט כי ישראל צריכה להשקיע סכום כפול בתקציב המיועד לביטחון המדינה. עוד הדגיש שר הביטחון כי קיימת תפיסה ישראלית שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים.

השיח באמצעות אמצעי התקשורת המשיך וסמוטריץ ענה כי "כבר חודשים רבים שר הביטחון מעכב את הקמת הוועדה לבחינת תקציב הביטחון ויעילותו אל מול האיומים החדשים. לו הוועדה היתה פועלת כפי שדרשנו ראש הממשלה ואני, אפשר היה להתקדם עם רכש בטחוני נרחב שתואם את האיומים הנוכחיים והעתידיים".

השר הוסיף כי מדינת ישראל צריכה להקצות הרבה יותר כסף לבטחון. אך לא לבטחון כושל כפי שנבנה בשנים האחרונות לפי התפיסה הישנה של מובילי הקונספציה. "לשפוך ים כסף שיבלע באיזה חור שחור של מערכת הביטחון, כשממש לא בטוח שהכסף הזה יקנה לאזרחי ישראל ביטחון אמיתי, זה לא רציני".

השר סמוטריץ תקף את גלנט ואמר שהסירוב העיקש לשתף פעולה בנושא "רשום על שמו של שר הביטחון גלנט שמעדיף לא לחשב מסלול מחדש ולא לאתגר את התפיסות שהובילו להתרסקות בטחונית איומה".

את ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון רצו לכנס כבר בתחילת החודש הקודם. שר האוצר סמוטריץ' הטיל וטו על אישור רכש מטוסי קרב בעלות של 35 מיליארד שקל, בטענה שמשרד הביטחון מנסה לעקוף דיון מסודר בהגדלת תקציב הביטחון לשנים הבאות.

הקמת ועדה ציבורית לנושא מתעכבת זה חודשים, ובינתיים סוכם על תוספת של 100 מיליארד שקל לתקציב הביטחון ל-7 שנים ללא תמחור מדויק. האוצר מאשים את מערכת הביטחון בניסיון לאשר עסקאות לפני דיוני הוועדה, ובמערכת הביטחון מנגד מאשימים את סמוטריץ' בפוליטיזציה של הנושא.

העימותים בשולחן הממשלה מגיעים במקביל לעימות בין הממשלה לבית הלבן. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז כי במידה וישראל תיפחת בפעולה נרחבת ברפיח, ארה"ב לא תישלח לה טילים ופצצות. בתגובה, אמר ראש הממשלה נתניהו כי אם נצטרך, "נילחם גם בציפורניים".