חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock
נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי שעבדו עם ישראל עד איסור יצוא 54 הפריטים לפני חודש בדיוק, ועדכן אותם היום (ה') על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל. כך נודע לגלובס מפי גורמים ישראלים וטורקים המעורים בפרטים.

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם 
החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין 
הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב 

במשרד המסחר הטורקי הפנימו בתקופה האחרונה כי לא רק שהם יצרו משבר מדיני, אלא גם משבר מסחרי - וחשפו את הסוחרים המקומיים לפרשיות משפטיות שעלולות להיווצר. לכן, במסגרת סעיפים שונים במסמך פנימי, הם התירו ליצרנים בתחום הבניין לשחרר סחורות משום שכאלו תקועות בנמלים וגם במפעלים עצמם, שהרי אלו מייצרים חודשים קדימה.

עם זאת, לגלובס נודע מפי מקורות ישראלים וטורקיים כי אמנם ספקים טורקים קיבלו הוראה בלתי רשמית ממשרד המסחר הטורקי, אבל לפי שעה עדיין לא התבצע שינוי מהותי בשטח - בין אם בנמלים ובין ביתר חלקי שרשראות האספקה שתלויות בשלטון.

אישור זמני רק עבור מפעלים שעבדו עם ישראל

אין מדובר באישור יצוא מוצרי בניין גורף לישראל, אלא כזה שהוא זמני ורק עבור מפעלים שכבר עבדו עם ישראל. זו התפתחות שנובעת, ככל הנראה, מפגישה באנקרה שהתקיימה אתמול בין בכירי לשכת המסחר טורקיה־ישראל לבין בכירי משרד המסחר הטורקי.

במסגרת הפגישה הזו הביעו אנשי העסקים הטורקיים את מורת רוחם, לאחר איסור יצוא הסחורות הגורף לישראל שנחשף בגלובס ביום חמישי שעבר. לא מן הנמנע כי ההקלה הנוכחית נובעת מכך שבטורקיה מפנימים שבניגוד לקו המסרים של חמאס מהימים האחרונים, הפסקת אש עם ישראל לא נמצאת מעבר לפינה. לכן, אם נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן רצה עבור צרכיו הפוליטים להציג כי נקט בפעולה "שהורידה את ישראל על הברכיים", לא כך הם פני הדברים.

בה בעת, לגלובס נודע לראשונה כי משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך. בתקופה הקרובה עשויה לצאת הודעה על כנס משולש של ישראל עם יוון וקפריסין, לא מן הנמנע כי בנוכחות שר החוץ ישראל כץ ושר הכלכלה ניר ברקת, שנועד להביא להידוק קשר בין יבואנים ישראלים לספקים יוונים וקפריסאים שיחליפו את אלו הטורקים.