גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock
רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

האם רשות המסים זכאית לעיין במידע שנמסר בסכסוכי משפחה שנערכים בדלתיים סגורות בבית המשפט לענייני משפחה? בית המשפט לענייני משפחה השיב לאחרונה לשאלה זו בחיוב, כאשר התיר לרשות המסים לעיין בכל המסמכים והטענות שעלו במסגרת סכסוך משפטי ממושך שהתנהל בין שני אחים, במסגרתו עלו גם טענות להלבנת הון ושימוש בכסף שחור על-ידי האחים. נקבע כי הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס על-ידי האחים והאם יש לפתוח בחקירה, גובר על החיסיון של ההליך ועל זכותם לפרטיות. 

מהפך: רשות המסים דרשה 1.5 מיליון שקל מאיש עסקים, ובסוף תשלם לו פיצוי
בני הזוג השוויצרים, הפנטהאוז בתל אביב ודרישת המס של רשות המסים

השופטת נאוה גדיש מבית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה ציינה בהחלטתה כי "ניהול הליכים בבית המשפט, לא כל שכן בבית המשפט לענייני משפחה המתנהל בדלתיים סגורות, לא יכול להוות 'מקלט' מפני חקירות שרשויות המס מחויבות לערוך".

ההחלטה ניתנה בהמשך לבקשה שהגישה רשות המסים לבית המשפט לענייני משפחה לעיין בתיק שהתנהל במשך כעשר שנים, בגין סכסוך כספי בין שני אחים. באוקטובר אשתקד ניתן פסק דין בסכסוך, במסגרתו הורתה השופטת גדיש כי העתק ממנו יועבר לעיון רשות המסים, על-מנת שתשקול אם יש מקום לפתוח בחקירה נגד מי מהאחים, לאור דברים שעלו לכל אורך ההליך והעלו חשש לביצוע עבירות הלבנת הון ומיסוי.

העברת כספים דרך חשבונות בשווייץ ובלדרים

בסיום פסק הדין כתבה השופטת כי "לכל אורך ההליך, דובר במפורש על העברת כספים דרך חשבונות של צדדים שלישיים בארה"ב או בשווייץ, על העברת מזומנים באמצעות 'בלדרים', על הצורך להלבין כספים ועוד. ביטויים כמו 'כסף שחור' ו'הלבנת כספים' נאמרו בפה מלא באולם בית המשפט. התנהלות זו של הצדדים מקוממת".

על רקע זה הורתה השופטת כי "העתק מפסק הדין יועבר לעיון רשות המסים, אשר תשקול באם יש מקום לפתוח בחקירה נגד מי מהאחים".

בהמשך להחלטה זו הגישה רשות המסים בקשה לקבל לרשותה את כל הפרוטוקולים, תצהירי הצדדים וכל מסמך אחר רלוונטי בתיק.

אחד האחים לא הגיב כלל לבקשה, אך האח השני הגיש תגובה לבקשה במסגרתה הודיע כי הוא מתנגד להעברת המסמכים לעיון רשות המסים. בין היתר הוא טען כי כלכל את צעדיו, פעל והתנהל מתוך ידיעה ואמונה כי הסכסוך המשפחתי הארוך יישאר בתוך כותלי בית המשפט, נוכח החיסיון הקבוע בדין. לטענתו, על הרקע הזה הוא התנהל בפתיחות הנדרשת ופרס את כל פרטי חייו וחיי משפחתו.

עוד הביע האח חשש כי העברת התיק לעיון צד ג' "יפגע באמון הציבור בבית המשפט לענייני משפחה", וטען כי הבקשה גורפת ואינה מידתית, כאשר התיק מכיל גם נתונים אישיים ורפואיים, הן של בעלי הדין והן של צדדים שלישיים (כמו אמם הקשישה), וכי העברת התיק לעיון רשות המסים תפגע בפרטיותם של כל המעורבים באופן שאינו מידתי.

האח אף הוסיף כי בעת חקירת הצדדים והעדים, הם לא הוזהרו כי המידע שימסרו עלול להפלילם, וכי יש להם זכות להימנע מהפללה עצמית.

עוד לטענתו, חלק ניכר מהאירועים שהצדדים התייחסו אליהם במסגרת ההליך התרחשו לפני עשרות שנים, כך שגם אם היו עבירות מס (אף שלטעמו "אין ולא הייתה כל עבירה"), הרי שממילא יש התיישנות שלא תאפשר את העמדתו לדין, לא כל שכן את הרשעתו.

עוד נטען בתגובה כי לא ניתן לסמוך על הדברים שאמר אחיו, וכי יש להימנע מהחרפת הסכסוך המשפחתי שהגיע לידי סיום בפסק הדין, לאחר כעשר שנים של סכסוכים.

השופטת גדיש דחתה את התנגדותו של האח וציינה בין היתר כי האח לא יכול לטעון להסתמכות על החיסיון בבית המשפט, שכן החיסיון אינו מהווה הגנה מפני בדיקה אם נעשו עבירות מס.

"ראשית, יש להניח ולקוות כי עת העיד המשיב (האחד המתנגד לבקשת רשות המסים, א' ל"ו) בבית המשפט, אמר את האמת והיה עושה כן, גם אם היה לו חשש שדבריו יועברו לצדדים שלישיים, לא כל שכן לרשויות המדינה", ציינה השופטת, והוסיפה כי מקובלת עליה עמדת מטה חקירות מס הכנסה ברשות המסים כי האמור בסעיף 144א לפקודת מס הכנסה חל גם על בעלי דין המתנהלים בבית המשפט לענייני משפחה בהליכים המתקיימים בדלתיים סגורות".

על-פי סעיף זה, "נישום המגיש לבית המשפט תובענה המתבססת על גובה הכנסתו ממקור כלשהו, ימציא העתק ממנה לפקיד השומה שאצלו מתנהל תיקו, ואם אין לו תיק - ימציא את ההעתק למנהל". השופטת ציינה כי בהתאם להוראה זו, הייתה זו חובתם של בעלי הדין להגיש העתק מכתבי הטענות שהגישו לרשויות המס.

השופטת הוסיפה כי "לאור הדברים החמורים שעלו תוך כדי ההליך, עלה החשש בעיני בית המשפט כי יש מקום לפתוח בחקירה, ולשם ביצועה יש לאפשר למבקש לעיין בכל התיק ולשקול אילו מסמכים רלוונטיים לשם ביצוע החקירה. בנסיבות אלה מצאתי כי מתן זכות עיון בתיק היא בהחלט מידתית, כאשר לצידה עומד אינטרס הציבור כי תיבחן האפשרות שנעשו עבירות מס המצדיקות נקיטת הליכים משפטיים נגד מי מהאחים.

נקבע כי "אין חולק כי מתן זכות עיון בתיק תפגע בפרטיותם של הצדדים, כמו גם של צדדים שלישיים (כמו אימם הקשישה). עם זאת, מדובר בהחלט בפגיעה מידתית, בשים לב לכך שהפגיעה נועדה לבחון את הצורך לפתוח בחקירה, בשל חשש שעלה כי התבצעו עבירות מס, בהיקף משמעותי".

עוד לגישת בית המשפט, העובדה שהסכסוך בתיק היה כספי מפחיתה את החשש לפגיעה בפרטיות. "אומנם ההליך התנהל בבית המשפט לענייני משפחה, בשים לב לכך שהצדדים שהתדיינו לפניי הם אחים, ואולם מדובר בסכסוך כספי ביניהם, ולא בעניינים משפחתיים אישיים הכוללים נתונים בדבר קטינים, התנהלות בין בני זוג ונושאים שביסודם עומד הרעיון של שמירת הפרטיות", קבעה.

השופטת קיבלה את טענת האח המתנגד כי במקרה שתיפתח חקירה, ייתכן כי הסכסוך שבין האחים יוחרף, אך ציינה כי לא מדובר בשיקול שיש לקחת בחשבון עת עולה חשש שיש צורך בחקירה לבחינת השאלה אם נעברו עבירות מס. "באיזון שבין החשש מפני החרפת הסכסוך (שממילא קיים בעוצמה מרבית ומתנהל עשרות שנים) לבין בחינת השאלה אם נעברו עבירות מס, לא כל שכן בסדר גודל משמעותי, מצאתי כי יש לעדיף בירור זה", ציינה. "אין בסיכוי הקלוש שישוב וישכון שלום בין האחים למשפחת א', גם אם קיים סיכוי כזה, כדי למנוע בירור של רשויות המס בדבר הצורך לנהל חקירה בגין חשש לביצוען של עבירות מס".

לגישת השופטת, "אינטרס הציבור הוא שחקירה כאמור תתקיים, והדבר לא רק שלא יפגע באמון הציבור בבית המשפט לענייני משפחה, אלא אולי אף יגביר את האמון, כשיימצא שבית המשפט אינו נשאר אדיש כאשר עולה חשש לביצוע עבירות מס, ודורש את בדיקתו".

השלכות פסק הדין: "אין כמעט הליך משפטי שאין בו סוגיית מס"

פסק הדין אומנם ניתן בערכאה נמוכה, אך עשוי להיות בעל השלכות רוחב בסכסוכי משפחה רבים, אשר במסגרתם עולות לא פעם טענות להעלמות מס על-ידי בני זוג או בני משפחה אחרים.

"אין כמעט הליך משפטי שאין בו סוגיית מס (מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין, ביטוח לאומי, מכס) - החל מדיני מקרקעין, דיני נזיקין, תביעות משפחה ואף תביעות דיבה של לשון הרע", אומר עו"ד ורו"ח משה כדר, המתמחה במיסוי ובמשפט מסחרי ואזרחי. "יש לא מעט מצבים שבהם בני הזוג המתגרשים מעלים טענות בדבר אי-דיווחי האמת של בן/בת הזוג כדי לקבל שמי מזונות מלאים ונכונים לפי 'הכנסת האמת' של בן/בת הזוג האחר וכן טענות להסכמים עלומים שלא דווחו לרשויות המס מסיבות שונות ומשונות, כגון 'הברחת נכסים מנושים' או מבני זוג או שיקולים אחרים מול גופים אחרים ורשויות אחרות במדינת ישראל".

לדברי עו"ד ורו"ח כדר, על הצדדים לסכסוכים שמתנהלים בדלתיים סגורות בבית המשפט לדעת כי אין להם מקלט או הגנה מפני חקירה פלילית. "גם המקום הלכאורה אינטימי, בו יכול לכאורה אדם לפרוס את כלל טענותיו, לטוב ובעיקר לרע, נגד הצד שכנגד, מתגלה כאכסניה שאינה יכולה להסתיר מידע מפני רשויות המס".

כדר מוסיף כי "סיטואציה שכזו מבטלת הלכה למעשה את אופציית הגילוי מרצון, האמור להקדים את הגלוי והידוע, שכן המידע כבר 'נתגלה' לרשות המסים באמצעות מסמכי בית הדין, מה שאף מחמיר את הסיטואציה ומעבירה גם לפסים פליליים ולא רק לפסים אזרחיים של חבות מס שאולי לא דווחה כדין". 

עוד כתבות

סיכום שווקים / צילומים: שלומי זירה, אנבידיה, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איפה בכירי המשקיעים ממליצים לשים את הכסף - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהלי בתי ההשקעות הגדולים בישראל מביעים חשש מהכיוון אליו צועדת הכלכלה הישראלית  ● אנבידיה זינקה בשלושת ימי המסחר האחרונים ביותר מ־20%, מה הוביל לכך? ● המניות הישראליות שייכנסו, ומה עוד חשוב לדעת לקאת עדכון מדד ראסל ביוני ● ועוד כתבות על המצב בשווקים

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

"טקטיקה ששימשה בעיראק ובסוריה": צה"ל שולף נשק חדש במערכה ברפיח

ישראל משתמשת בנגמ"שי M113 ("זלדה") בתור כלים מופעלים מרחוק ● הנגמ"ש נושא מערכות נשק, בהן רקטות מדויקות

ארז אייזן ועמית דובדבני, צמד אינפקטד מאשרום, דוגמים מכונות דפוס של hp אינדיגו / צילום: תמי בר שי

"לפעמים שואלים איך אנחנו תומכים בישראל": זה הצליל החדש של אינפקטד מאשרום

חברי אינפקטד מאשרום, ארז אייזן ועמית דובדבני, חוו מקרוב את האובדן של קהילת הטראנס ב־7 באוקטובר ● בראיון עם גלובס הם מספרים על הטראק שהפיקו מצלילי מדפסות של hp אינדיגו, איתו יופיעו באירוע הדפוס הגדול בעולם תחת אבטחה כבדה

גדעון גולבר, מנכ''ל נמל אילת

מנכ"ל נמל אילת: "לא מתבייש להציע ללקוחות שלי לשלם כופר לחות'ים"

בהתבטאות יוצאת דופן מגיב מנכ"ל נמל אילת למצב שנוצר לטענתו בגלל "חולשת מדינות הקואליציה במלחמתן בחות'ים" ● "הנמל מושבת לחלוטין כבר שבעה חודשים; ייתכן שנצטרך לפטר" ● בינתיים, הנמל מבקש להיכלל בהסדרת ענף הנמלים, שצפויה לצאת לדרך בקרוב

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

מיליארדר בצרות: חברת הנדל"ן מת"א שמקדמת הסדר חוב

אלכס ספיר בעל השליטה בספיר קורפ פותח במגעים להסדר חוב מול מחזיקי שתי סדרות האג"ח בתל אביב ● הסיבה: החברה חוששת שלא תספיק למכור את המלון שלה במנהטן בזמן כדי לשלם את התשלום הקרוב ביולי

פרויקט של עמרם אברהם בחדרה / צילום: איל יצהר

מי חברת הנדל"ן שמכרה כבר 1,000 דירות מתחילת השנה?

חברות הנדל"ן מדווחות כל אחת בתורה על עלייה משמעותית במכירות שלה, הן ברבעון הראשון של שנת 2024 והן ברבעון השני ● בולטת במיוחד חברת עמרם אברהם, אשר נהנתה מזינוק של 1,360% במכירת דירות ברבעון הראשון של השנה - אלה הסיבות

הכניסה לנהריה / צילום: אייל פישר

2 פצועים קל במטח לקריית שמונה, שרפה פרצה בנהריה - ככל הנראה משבר מיירט

הירי לצפון לא עוצר: עשרות רקטות שוגרו היום גם לקצרין - שם משתוללת שרפה • מוקדם יותר: 2 כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה • על רקע ההצעה הישראלית לעסקה: קבינט המלחמה יתכנס הערב ב-20:00 - בהשתתפות ראשי צוות המשא ומתן • בבית הלבן מבהירים: "ההצעה הישראלית הועברה לחמאס ביום חמישי" • גלנט מצהיר: "מקדמים חלופה שלטונית לחמאס" ● עדכונים שוטפים

נטל המשכנתאות יגדל / איור: גיל ג'יבלי

הסיכון בשוק החוב מגיע לכיס של נוטלי המשכנתאות

לפי בדיקת גלובס, מי שהחל בהליך נטילת משכנתה לאחרונה עלול לפגוש התייקרות בהחזר החודשי, וגם לווים ותיקים במסלול ריבית משתנה צפויים לשלם יותר ● הסיבה: עליית תשואות האג"ח הממשלתיות מכבידה על הבנקים וגורמת לעלייה ● מה אפשר לעשות כדי לרכך את המכה?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

לישראל הייתה תוכנית סודית ליום שאחרי בעזה. חמאס חיסל אותה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל שינתה את המבצע ברפיח בלחץ אמריקאי, הניסוי שעשוי לשפר את מיפוי המנהרות התת-קרקעיות בעזה וכך חיסל חמאס את תוכנית היום שאחרי של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים, שיובילו לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בה בעת, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים, ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

סטודנטים בבראון, באפריל. האוניברסיטה תערוך הצבעה בנושא החרם על ישראל / צילום: Reuters, Anibal Martel

מאות מיליונים בסכנה: אוניברסיטאות העילית ידונו בחרם השקעות על ישראל

שורת אוניברסיטאות בארה"ב הסכימו לדון, ובמקרים מסוימים אף להצביע, בנושא הסטת ההשקעות שלהן מישראל ● לפי מומחים, להחלטה כזו צפויה להיות השפעה נרחבת על ההייטק הישראלי

שלטי הנחה לרכישת דירות חדשות בתל אביב / צילום: דרור מרמור

התרגילים והסיכונים: "אנשים לא קונים דירה, אלא אופציה על דירה"

בשנה האחרונה יזמיות הנדל"ן מציפות את השוק במבצעים נוסח "קנו עכשיו ושלמו עם קבלת המפתח" ● כך, הן יכולות לרשום מכירות גבוהות על הנייר, כאילו הריבית הגבוהה לא מצננת את השוק ● אבל בפועל, תזרים המזומנים של חברות הנדל"ן צונח ומומחים מזהירים מפני מפולת שתוביל לקריסת חברות קטנות

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

הראל ויזל, מנכ''ל ובעל השליטה בפוקס / צילום: דימה טליאנסקי

פוקס: רשת המזון הבינלאומית Pret a Manger ביטלה את ההסכם איתנו בגלל המלחמה

קבוצת פוקס, שחתמה עם רשת המזון והקפה הבינלאומית על הסכם רישיון להקמת כ-40 סניפים ברחבי הארץ, הודיעה כי ההסכם עימה בוטל ● בחודשים האחרונים עמדה Pret A Manger בפני הפגנות של תומכי BDS, שדרשו להחרים את הרשת בשל כוונותיה לפעול בישראל

נמל חיפה / צילום: Shutterstock

ההסדרה בנמלים קרובה לאישור, זה המתווה

התחרות בין הנמלים גואה על רקע ההאטה בענף הספנות, ועל כן נמל שואף להסיר כמה שיותר מהרגולציה מעליו, ומצד שני להבטיח שהאחרים יהיו כמה שיותר כבולים ● דרישות שונות הובילו את משרדי התחבורה והאוצר לגבש "דיל" ביחס לפעילות הנמלים ● בעקבות מחלוקות בין משרדי התחבורה לאוצר, וכן מחלוקות בתוך משרד האוצר - הוא עוכב וצפוי להסגר בקרוב

הישראלים שחוזרים, דווקא עכשיו / צילום: Shutterstock

‎"לא רוצה להגיע למצב שבו אני מרגיש מצורע": הישראלים שקיבלו החלטה גורלית דווקא עכשיו

רייזי עוזבת ג'וב חלומות בקנדה כדי לגדל את ילדיה בארץ, יניב מרגיש שאף אחד ברחוב שלו בלונדון כבר לא מבין אותו, את רם הכריעה העוינות מצד הסובבים אותו בסיליקון ואלי, ובינה ששבה ארצה אחרי עשור בצרפת בטוחה: "לכל מדינה יש את הבעיות שלה" ● אל מול הקולות שבטוחים שזה בדיוק הזמן להגר, יש מי שהחליטו לחזור לישראל

בנימין נתניהו וג'ו ביידן / צילום: ap, Alex Brandon

ביידן ונתניהו משתתפים במשחק מסוכן: ניצול הדדי של חולשות פוליטיות

נאומו של נשיא ארה"ב בסוף השבוע היה מחושב, נועז, רב–סיכונים — וערמומי ● הוא מעמיד את ראש ממשלת ישראל בפני בחירה: בין המשך המלחמה, קרע מדיני וזיהוי מלא של ישראל עם הרפובליקאים, לבין המשך התמיכה הדו–מפלגתית הרחבה, פוליסת הביטוח של ישראל באמריקה

נתן שרנסקי / צילום: אלכס קולומויסקי

"בגולאג הייתי הרבה יותר חופשי ממי שחקר אותי": האיש שנלחם לטובת העם היהודי בראיון

שרנסקי, דמות מפתח במאבק לחופש היהודי והציוני, מביע אופטימיות לגבי עתיד מדינת ישראל אך גם לא חוסך בביקורת עליה ● את כישלון המודיעין וההנהגה להתמודד עם האיום הפלסטיני ב–7 באוקטובר הוא מאשים ב"רוח אוסלו" ● וגם: על מה התכתב עם המנהיג האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו?

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

המניה הפסיכולוגית שייסדו ישראלים קפצה בכ-360%. אך יש בעיה אחת בדרכה

בתחילת 2023 עמדו משקיעי טוקספייס בפני שוקת שבורה, כששווי פלטפורמת הטיפול הנפשי הווירטואלי התרסק ביותר מ־90% ● מאז, נסקה המניה ותוצאותיה השתפרו, אבל יונתן בן ארצי, מהמשקיעים המוקדמים בחברה, סבור כי היא זקוקה למשקיעים מוסדיים