המעבר של חמאס לטקטיקות גרילה מרמז עבור ישראל על מלחמה ללא סוף

ארגון הטרור האיסלאמיסטי משתמש בטקטיקות פגע וברח ובקבוצות קטנות יותר של לוחמים כדי להראות שהוא יכול להמשיך להילחם "עוד חודשים, אם לא שנים"

פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo
פעילי ארגון הטרור חמאס / צילום: Associated Press, John Minchillo

שבעה חודשים לתוך מלחמת חרבות ברזל, חמאס רחוק מלהיות מובס, ומעורר בישראל את החשש שהיא בדרך למלחמה נצחית.

חמאס, שהוכרז כארגון טרור על ידי ארה"ב, משתמש ברשת המנהרות שלו, תאים קטנים של לוחמים והשפעה חברתית רחבה לא רק כדי לשרוד אלא גם כדי לתקוף ללא הרף את הכוחות הישראליים. האררגון הפך תוקפני יותר, ופתח בהתקפות תכופות עם נשק נ"ט על חיילים ישראלים התופסים מחסה במבנים ובכלי רכב צבאיים, אמר חייל מילואים ישראלי מחטיבת הקומנדו 98 הנלחמת כעת בג'בליה.

גל מעצרים במשטרת אנקרה: "חשש של ארדואן לניסיון הפיכה
חרם אקדמי: האקדמיה ההולנדית המלכותית לאמנות מנתקת קשרים עם "בצלאל"
כותרות העיתונים בעולם | היחסים עם ישראל סיבכו את ענק ההשקעות בחזית מפתיעה

החוסן של חמאס מהווה אתגר אסטרטגי עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלדבריו, מטרת מלחמה מרכזית היא השמדה מוחלטת של הארגון האיסלאמיסטי הפלסטיני. בישראל גובר החשש, גם בתוך מערכת הביטחון, שאין תוכנית מוצקה להחלפת שלטון חמאס ברצועה, וכל ההישגי צה"ל עלולים ללכת לאיבוד.

כאשר צה"ל העביר טנקים וכוחות לרפיח, שאותה הגדיר כמעוז האחרון של חמאס, פתח ארגן הטרור בסדרה של התקפות פתע על כוחות ישראליים בצפון עזה, אמרו עדים. אזורים שהיו שקטים יחסית הפכו לשטחי קרב כאשר ישראל הזעיקה בשלישי טנקים כדי לתמוך בכוחותיה נגד עשרות חמושים ופגעה ביותר מ-100 מטרות מהאוויר, כולל אחת שכונתה "חדר המלחמה" של חמאס במרכז עזה.

"חמאס נמצא בכל מקום בעזה", אמר יוסט הילטרמן, ראש תוכנית המזרח התיכון וצפון אפריקה ב-International Crisis Group, ארגון ליישוב סכסוכים. "חמאס רחוק מלהיות מובס".

התמונה שמצטיירת היא שישראל רחוקה מלהשיג את הניצחון המוחלט של נתניהו. בין אם ישראל תמשיך במתקפה בקנה מידה מלא על רפיח ובין אם לאו, חמאס עשוי לשרוד ולהתמיד באזורים אחרים ברצועה, על פי גורמי צבא ישראלים בהווה ובעבר, והערכות המודיעין האמריקני.

"לא נעצור עד שנביא לקריסת משטר הטרור של חמאס. ננקום באלה שביצעו את הפיגוע, עד האחרון שבהם", אמר נתניהו ביום שני בהתייחסו לפיגוע של חמאס ב-7 באוקטובר.

בלשכת ראש ממשלת ישראל סירבו להגיב על הופעתו המחודשת של חמאס בעזה.

החמאס הפך בחזרה לארגון טרור

בנוסף לאתגרים, המנהיג העליון של חמאס בעזה, יחיא סינוואר, שהורה על פיגועי ה-7 באוקטובר שהרגו 1,200 בני אדם, רובם אזרחים, על פי הרשויות הישראליות, הצליח להחזיק מעמד תחת המתקפה הישראלית כשהוא מסתתר במנהרות הארגון שמתחת לעזה. רשת המנהרות התבררה כגדולה מהצפוי, מה שהקשה על צה"ל, שניסה להרוס את המנהרות באמצעות חומרי נפץ לאחר שקודם לכן ניסה להציף אותן במי ים.

סינוואר, מנהיג חמאס, אמר למתווכים בדיונים על הפסקת אש שחמאס מוכן להמשיך ולהילחם ברפיח. הוא חושב שהרעיון של נתניהו להשמיד את חמאס אינו מציאותי.

"הוא תמיד רצה להראות שחמאס עדיין בפיקודו ושפעיליו לא נטשו את שדה הקרב ויכולים להמשיך חודשים, אם לא שנים", אמר מנהל משא ומתן ערבי על סינוואר.

חמאס השתמש במנהרות, בלוחמיו ובמאגרי הנשק שלו כדי לעבור מניהול ושליטה של רצועת עזה כממשלה, תפקיד שהחזיק הארגון מאז שניצח בבחירות לפרלמנט ב-2006 והחל בהשתלטות צבאית ב-2007, לחזרה להתמקדות בלוחמת גרילה.

השינוי משקף חזרה בין השאר לשורשי הארגון כקבוצה שארגנה התנגדות לכיבוש הצבאי הישראלי בגדה המערבית ובעזה במהלך האינתיפאדה הפלסטינית הראשונה, או 'המרד', בשנות ה-80. כעת, במלחמה הזו, המשמעות היא שימוש בטקטיקות פגע וברח ופעולה בקבוצות קטנות יותר של פעילים, אומרים מנתחי ביטחון ועדים בעזה.

הארגון לא הראה שום סימן של חוסר רצון להילחם. ישראל הזהירה במהלך הסבב האחרון של שיחות הפסקת האש כי אם לא תושג התקדמות, היא תיכנס לרפיח, שם חוסים יותר ממיליון עקורים פלסטינים, בניסיון ללחוץ על חמאס לרכך את דרישותיו. גורמים בחמאס אמרו למנהלי המשא ומתן כי הם כבר גילו מספיק גמישות כדי להגיע להפסקת אש וכי האיומים של נתניהו על הפלישה לרפיח לא ישנו את עמדתם.

"ישראל מאיימת לתקוף את רפיח ולסיים את פעולתה שם", אמר בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק בראיון לערוץ MBC ב-6 במאי. "מי עוצר אתכם? קדימה, בצעו את ההתקפה שלכם וסיימו את עבודתכם".

במספר רגעים חשובים בשיחות הפסקת האש, סינוואר בחר לפתוח באש, אמר מנהל המשא ומתן הערבי. סבב השיחות האחרון נעצר כאשר חמאס תקף מעבר גבול חיוני לסיוע הומניטרי, והרג שלושה חיילים ישראלים.

לישראל אין תוכנית לעזה

יותר מ-35 אלף בני אדם נהרגו בעזה מאז תחילת המלחמה, רובם אזרחים, לפי גורמים פלסטינים. הספירה לא מפרידה בין לוחמי חמאס לאזרחים.

לאחר מתקפת החמאס באוקטובר, ישראל נכנסה לרצועת עזה, ועל צה"ל הוטלה משימה "לנקות" שטחים ברצועה מפעלי החמאס, החל מצפון הרצועה. עם זאת, לישראל לא הייתה תוכנית מי ישתלט על השטחים האלה ברגע שהכוחות הישראליים יסוגו. כאשר ישראל נסוגה  מצפון עזה מוקדם יותר השנה, כאשר מרכז המאמץ הושקע בפעילות במרכז ובדרום עזה, נותר פתח לחזרת חמאס למרכזי הכוח.

כמה גורמי ביטחון ואנליסטים ישראלים האשימו את ממשלת נתניהו על שאין לה שום תוכנית להקים רשות שתחליף את חמאס. אחרים תוהים אם היה אפשרי להקים ממשלה פלסטינית אחרת במהלך הסכסוך, במיוחד כאשר חמאס איים לתקוף כל מי שמשתף פעולה עם הצבא הישראלי.

"לגבי מי שיחליף את חמאס, אין ספק שחלופה אפשרית יוצרת לחץ על הארגון, אבל זו עניין שהדרג המדיני צריך לפתור", אמר אתמול (ג') דובר צה"ל דניאל הגרי.

ג'בליה הייתה אחד האזורים אליהם שלחה ישראל בימים האחרונים כוחות כדי לפנות אותה שוב מפעילי חמאס. הצבא הישראלי אמר בעבר כי הוא פירק את מבני הפיקוד של הארגון ברחבי צפון עזה.

גורמים אמריקאים אמרו שהם מודאגים מהצורך של צה"ל לחזור לצפון הרצועה, וציינו שממשל ביידן רוצה זה זמן רב תוכנית רשמית ליום שאחרי המלחמה. הלחימה המחודשת מראה שנותר מקום לחמאס ולפעילים אחרים לחזור, אמר גורם הגנה אמריקאי.

נתניהו דחה שיתוף פעולה עם הרשות הפלסטינית שבסיסה בגדה המערבית בעזה, והאשים אותה בתמיכה בקבוצות מיליטנטיות פלסטיניות.

חמאס לא ויתר על תפקידו כרשות שלטונית דה פקטו בחלקים מעזה, וממשיך לשלוח אליהם את פעיליו ללא מדים. גורמים רשמיים ישראלים רואים את חמאס חוזר לשלוט באמצעות יחידות משטרה והגנה אזרחית בפיקוח משרד הפנים שבראשותו. הארגון ממשיך גם כתנועה חברתית.

"גם אם אתה שוחק את פעילות הטרור, עדיין יש לך את המבנים החברתיים, את תחושת האחווה האסלאמית, את האלמנטים האידיאולוגיים והדתיים", אמר האלוף תמיר היימן, לשעבר ראש המודיעין הצבאי הישראלי. "זה לא משהו שאפשר לעקור אותו מהשורש".