רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה • אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו • פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין • חדשות משפטיות טובות לטראמפ • אורנגאוטן חובש את הפצע

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock
עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

1המוסלמים הירוקים

בחירות לרשויות המקומיות באנגליה חוזות כמעט תמיד את הבחירות הכלליות הבאות בעקבותיהן בכל בריטניה. הבחירות של 2 במאי, שתוצאותיהן נודעו במלואן רק השבוע, היו צריכות להעלות את מפלגת העבודה הבריטית אל גבהים של אופוריה. מפלגת השלטון השמרנית הובסה. אבל זו לא בדיוק אופוריה, והסיבה היא עזה.

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים
כותרות העיתונים בעולם | זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים
WSJ | איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

מוסלמים רבים, שמספריהם הולכים ותופחים, כועסים על תמיכת הלייבור בישראל, והם מענישים את מועמדי המפלגה גם בזירה המקומית.

במנצ'סטר, קולות מוסלמיים נדדו אל מפלגה סוציאליסטית רדיקלית, אנטי-ישראלית ואנטי-מערבית קיצונית. מועמדיה קישטו את כרזותיהם בדגלי פלסטין. בערים אחרות, מוסלמים ערקו אל מפלגת הירוקים. מועמד ירוק מנצח אחד בעיר לידס הופיע למעמד נצחונו בתלבושת מוסלמית מסורתית, צווארו עטוף בכאפייה, וקרא: "לא ישתיקונו. אנחנו נרים את קולה של עזה. אנחנו נרים את קולה של פלסטין. אללה אכבר!".

מקומו של מותין עלי במפלגת הירוקים בסכנה (הטיימס, 6 במאי)
 מקומו של מותין עלי במפלגת הירוקים בסכנה (הטיימס, 6 במאי)

למחרת הבחירות, ארגון מוסלמי הגיש רשימה של 18 דרישות ללייבור, ובהן הכרה במדינת פלסטין, סנקציות על פוליטיקאים ישראליים וניתוק מלא של הקשרים הצבאיים עם ישראל, וכן התרת תפילות מוסלמיות בבתי הספר ותשלום "פנסיות תואמות שריעה".

2של מי אדאני?

הבחירות בהודו נמצאות בעיצומן. ההצבעה התחילה לפני שלושה שבועות ותימשך עוד שלושה. סקרי יציאה יתפרסמו רק ב-2 ביוני והקולות ייספרו יומיים אחר כך. בששת השבועות האלה אסור אפילו לנחש.

הציפייה הכללית מלכתחילה היתה לניצחון גדול של ראש הממשלה נרנדרה מודי. בימים האחרונים הבורסה ההודית התחילה לרדת. מומחים מייחסים את הירידה לשיעורי הצבעה נמוכים מהצפוי, המעמידים בספק כלשהו את ודאות נצחונו של מודי.

האתגר הוא למשוך מצביעים אל הקלפי. הדרך הבדוקה היא להאשים את היריבים בשחיתות ובחוסר פטריוטיות. מודי הפתיע השבוע כאשר האשים את יריבו העיקרי, ראול גנדהי, שהוא משרת את האינטרסים של שני האוליגרכים העשירים ביותר, מוקש אמבאני וגאוטם אדאני. זה האחרון הוא הבעלים של נמל חיפה. שניהם חבים הרבה מעושרם לטיפולו האוהד של מודי. נסיונו לגלגל את הטייקונים על גנדהי הוא אפוא ביטוי של ציניות, או של חוש הומור, או של חשש מפני הבאות.

3האימפרטור ולדימיר

ולדימיר פוטין התחיל השבוע את תקופת כהונתו החמישית כנשיא רוסיה. הוא גם היה פעמיים ראש הממשלה. הכהונה נמשכת שש שנים, תביא אותו אל 2030, ותאפשר לו להשוות בזה את שיאיהם של סטאלין ושל הצאר ניקולאי הראשון. הוא עומד לחלוף על פני שלושת האלכסנדרים. הוא יהיה זקוק לשתי תקופות כהונה נוספות כדי להשתוות לפטר הגדול ולקתרינה הגדולה.

אנחנו שומעים שרוסים כבר קוראים לו "אימפרטור", או "קיסר", שהיה תוארם הרשמי של שליטי רוסיה מימי פטר עד המהפכה של 1917.

4המשפטים נדחים

דונלד טראמפ בילה את רוב השבוע בבית משפט במנהטן, שבו הוא עומד לדין על תשלום דמי שתיקה לכוכבת פורנו. הוא שמע חדשות טובות משתי זירות משפטיות אחרות. שופטת בפלורידה דחתה לזמן בלתי מוגבל את משפטו על גניבת מסמכים סודיים. בית המשפט העליון של ג'ורג'יה החליט לשמוע את דרישתו להדיח את התובעת במשפטו על ניסיון להטות את תוצאות הבחירות.

נראה עכשיו ששני המשפטים לא יתקיימו לפני הבחירות, וממילא טראמפ לא יורשע. דרכו לשוב אל הבית הלבן מתפנה והולכת.

5הקוף המרפא

קוף אורנגאוטן שהמדענים העניקו לו את השם ראקוּס נראה תולש ולועס עלים מצמח המשמש לריפוי. ראקוס טבל את אצבעותיו בריר, ומרח אותו על פצע בלחיו הימנית. אחר כך הוא השתמש בעלה כדי לחבוש את הפצע. אין זו הפעם הראשונה שמדענים מבחינים בשימושים רפואיים אצל קופי אדם, אבל מעולם לא נצפה תהליך ריפוי כה מורכב. אולי הטכניקה הזו עברה בירושה מהורים משותפים לאדם ולקוף, אי שם במעמקי האבולוציה.

האורנגאוטן ראקוס. תלש צמחי מרפה בנסיון לרפא את פצעו / צילום: ap, Armas/Suaq foundation
 האורנגאוטן ראקוס. תלש צמחי מרפה בנסיון לרפא את פצעו / צילום: ap, Armas/Suaq foundation

חדשות נוספות הגובלות בפארסה: מלזיה החליטה להעניק קופי אורנגאוטן במתנה ללקוחות שמן הדקלים שלה. את הדקלים מלזיה נוטעת על אדמת ג'ונגלים מבוערת. כריתת הג'ונגל מצמצמת את מרחב המחייה של הקופים. כך, לפי דעתה, היא מצילה את קורבנות הניצול הכלכלי - ומרגיעה את מצפונם של הלקוחות, אם יש להם מצפון.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.