גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנה להשקת free TV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

קמפיין free TV שעלה בקשת 12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך
קמפיין free TV שעלה בקשת 12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

לפני כשנה השיקו קשת ו־RGE את מיזם הטלוויזיה שלהן free TV, במטרה להשיג דריסת רגל ולהפוך לשחקניות בשוק הסטרימינג. המיזם הושק בקול תרועה גדול, ועם הבטחה "לשבור" את השוק עם מחיר תחרותי במיוחד. במילים אחרות, ניסיון לנגוס בנתח של ספקיות התוכן המתחרות: yes, הוט, סלקום ופרטנר.

ב־free TV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם
תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

המהלך אכן עורר לחץ בקרב המתחרות, מה שהוביל אותן להורדות מחירים בניסיון לשמר לקוחות. לצד זאת נרשמה ביקורת בשוק, שהתמקדה בפוזיציה של שתי בעלות השליטה: קשת כערוץ טלוויזיה שהופך לשחקן סטרימינג, ו־RGE שהחלה להתחרות בפלטפורמות שלהן היא מספקת ערוצי תוכן, בעיקר בעולמות הספורט.

זמן קצר לאחר מכן, ביולי 2023, פרסמנו בגלובס כי גם בין הצדדים התגלעה מתיחות בדיוק על הרקע הזה. העובדה ש־RGE פועלת בשני כובעים - כשותפה בסטרימינג עם קשת וכספקית ערוצי ספורט לפלטפורמות המתחרות - יצרה מצב שבו היא מספקת 'לעצמה' ערוצי פרימיום בחינם, בעוד שהמתחרות שלה נאלצות לשלם על הערוצים הללו, שנחשבים מבוקשים בקרב הצופים.

לפי גורמים בשוק, המתיחות נמשכת גם כיום, והמורכבות מול המפעילות עדיין לא נפתרה, ואף החמירה. האם במובנים אחרים השותפות הצליחו להגשים את מטרותיהן ולשנות את השוק? הדעות חלוקות.

המנויים: המתחרות כבר לא חוששות

בחודש האחרון עלה קמפיין פרסומי חדש של free TV, שבו נשמע ארז טל (טאלנט של קשת) מכריז כי "יותר ויותר ישראלים מתנתקים מהטלוויזיה של פעם ועוברים לדור הבא של הטלוויזיה". בכמה לקוחות מדובר? במיזם שומרים את הקלפים קרוב לחזה. עם זאת, ההערכות בשוק מדברות על 50-60 אלף מנויים.

"המספר הזה לא עמד בציפיות הפנימיות של קשת, אבל גם לא הגשים את הלחץ ואת החשש שהיה למפעילות המתחרות", אומרים לגלובס גורמים בשוק. ההערכה היא שכל חברה איבדה כמה אלפי לקוחות והייתה צריכה לשמר כמה עשרות אלפי לקוחות עם הצעות אטרקטיביות. החריגה מבין המתחרות היא סלקום: לפי דוחות החברה, בשנה האחרונה סלקום גדלה ב־6,000 לקוחות. 

לשם השוואה, בסלקום אחרי חצי שנה של פעילות הצליחו להגיע ל־30 אלף מנויים למיזם הטלוויזיה. אחרי שנה סלקום TV הצליחה לגייס 70 אלף לקוחות. בפרטנר TV נרשמו בתום שנה מההשקה כ־83 אלף מנויים, וחודש לאחר מכן עמד המספר על 100 אלף. עם זאת, שתי החברות הללו הציעו ללקוחות חבילות טריפל ולא רק טלוויזיה. כיום לפרטנר יש 207 אלף מנויים, לסלקום יש 263 אלף מנויים, ל־yes יש 574 אלף מנויים, ולהוט יש על־פי הערכות כ־600 אלף מנויים (מדובר בחברה פרטית).

"האם free TV הוא מיזם שהצליח או נכשל? קשה לדבר בסימני קריאה", אומר גורם בשוק. "מצד אחד, הוא לא הגיע ליעדים הפנימיים שהחברות הציבו לעצמן. מצד שני, קשה להגדיר מיזם שיש לו 50-60 אלף לקוחות בשנה ככישלון. מדובר בשחקן חדש, ואלה מספרים מכובדים מאוד לשנת השקה".

גורמים אחרים מציינים כי ככל הנראה התוכנית הייתה לגייס 150-200 אלף לקוחות אחרי שנה עד שנה וחצי מההשקה. לדברי בכיר בתחום, "יש דעות סותרות בשוק לגבי מידת ההצלחה של free TV. ארבע חברות התקשורת הגדולות די רעדו בהתחלה, כי הושקע סכום גבוה בפרסום, ולכן הן עסקו בשימורים וביצעו הורדות מחיר.

"בפועל לא כל־כך מורגשת נטישה, והפגיעה היא פחות ממה שחשבו. מדובר במספרים לא מבוטלים לשירות צעיר יחסית, שמציע פתרון צרכני טוב - חבילה רזה שנותנת חדשות, ספורט ודברים בסיסיים, ועליה שירותי סטרימינג. אבל הטיימינג היה בעוכרי קשת, זו תקופה של רוויה צרכנית".

התוכן והספורט: היצע לא רחב מספיק

ב־free TV מתגאים ב־50 ערוצים, כולל הערוצים הישראליים, סדרות, סרטים, דוקו, ילדים, לייף סטייל ועוד. לפי החברה, מדובר בעשרות אלפי שעות של תכני VOD.

השירות מוצע ב־40 שקל לחודש, לצד הטבת חודש ראשון בחינם, כשאחד היתרונות המרכזיים הוא חבילת ספורט ללא תוספת תשלום. מדובר בעשרה ערוצים מ־RGE - ערוצי ספורט 5 ושני הערוצים של ONE. עם זאת, ב־free TV לא מציעים את ערוצי צ'רלטון, כיוון שהדבר ידרוש מהם להקפיץ את המחיר ולשנות את המודל הכלכלי.

מנגד, אין מספיק תכני רכש או מקור ש"עוטפים" את ערוצי הברודקאסט והערוצים המרכזיים. אם באוקיינוס של נטפליקס הצופים מאבדים עניין יחסית מהר, כאן זה בולט יותר. בעוד המתחרות מתהדרות בשיתופי־פעולה עם דיסני או HBO כדי למשוך את הצופים, הקטלוג של free TV לא מגוון מספיק ולא כולל מספיק תכני רכש.

נקודה נוספת קשורה לשילוב עם שירות נוסף. לקוחות רבים בוחרים בספקית תוכן ראשית, ומשלימים את תפריט הצפייה עם מנוי לנטפליקס או דיסני פלוס. המשמעות היא עלות נוספת של כמה עשרות שקלים בחודש - אך כזו שמשתלמת.

ב־free TV מודעים לצורך לחזק את חבילת התוכן, ועושים זאת באמצעות תכני VOD ישנים ואיקוניים. דרך נוספת היא שידור הופעות חיות של אמנים מובילים, כך שהצופה מרגיש שהוא "בשורה הראשונה". לא בטוח שהבשורה הזו מספקת את הצופים.

הפרסום: יותר דקות מהמתחרות

מצד אחד, ב־free TV מאותתים לשוק שהם מרוצים ממספר המנויים, ומצד שני אינם חושפים את הנתונים. ניתן להניח שאם המספרים היו מצוינים, לא היינו רואים קמפייני פרסום אגרסיביים בטלוויזיה ובדיגיטל, המנסים לשכנע משתמשים לעבור למיזם.

עם זאת, יש מי שטוען כי מאחר שבחברה בחרו במודל עסקי רזה עם הוצאות לא גבוהות, בוודאי ביחס לחברות שמעסיקות עובדים רבים, אך טבעי שההשקעה העיקרית היא בפרסום. על־פי נתוני יפעת בקרת מדיה, שווי הפרסום של המיזם מאפריל 2023 ועד השבוע עומד על כ־46.5 מיליון שקל. מדובר בהיקף פרסום שנתי דומה לזה של בנקים, שנחשבים למפרסמים הגדולים במשק.

מתוך הסכום המדובר, כ־90% הופנו לטלוויזיה - בעיקר בערוץ קשת 12 - והיתר הושקעו בדיגיטל ובעיתונות מודפסת. יש לציין כי נתוני יפעת מבוססים על מחיר מחירון, ולא בהכרח מדובר בסכומים המשולמים בפועל (ב־free TV אומרים כי הם משלמים על הפרסום, ומספר דקות הפרסום נבחר בהתאם לצרכים).

ומה באשר לדקות הפרסום של המתחרות? בדצמבר האחרון נוצר סכסוך בין ערוץ קשת 12 לבין yes, על רקע סיום ההסכם המסחרי בין הצדדים. כל אחת מהחברות טענה כי השנייה פוגעת בתחרות ומשתמשת לרעה בכוחה, ובמסגרת זו yes הפסיקה לרכוש זמן פרסום בקשת. כעבור פחות מחודש הגיעו שני הצדדים להסכמות, ו־yes חזרה להפסקת הפרסומות בקשת.

לעומת זאת, הוט, שהייתה מהמפרסמים הגדולים במשק, לא עלתה בשנה האחרונה בקמפיינים בכלל. סלקום ופרטנר מפרסמות בקשת מעת לעת, כחלק מקמפיינים מתוכננים.

מ־free TV נמסר בתגובה: "כניסתה של החברה הגבירה את התחרות בשוק הטלוויזיה בישראל, ובכך היא יצרה חלופה אטרקטיבית לשירותי הטלוויזיה הרב־ערוצית. free TV הוא שירות הטלוויזיה המתקדם, ההוגן והמשתלם בישראל". 

עוד כתבות

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מבטיח שהמחירים לא יעלו ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין