גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף
רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

לכנס של בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר, שעמד בסימן "אזהרות נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה", הגיעו ביום שלישי כ-300 איש. עובדי האגף בהווה נעדרו, באופן טבעי כעובדי מדינה, ממפגן המחאה כלפי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ולא שמעו גם את הביקורת כלפיהם מצד קודמיהם בתפקיד. אבל מי בלטו בהיעדרם מהכנס הם מרבית הבוגרים הצעירים יחסית של האגף, שכבת גילאי 40-50, כלומר אלה שעבדו שם בשנים האחרונות.

בקהל המוזמנים וברשימת הדוברים על הבמה נרשמה נוכחות דומיננטית של בני הדור הוותיק יותר, שכיהנו במשרות בכירות באגף לפני עשורים. ביניהם, היו כמה שתהו מדוע לא הגיעו הצעירים - והאם יש בכך משום הבעת מסר. בין הנוכחים הועלו מספר השערות: אחת מהם מטרידה, לפיה עובדים לשעבר חוששים להזדהות נגד הממשלה פן יתנקמו בהם בהתקדמות בקריירה. רבים מבוגרי אגף התקציבים עושים הסבה מהמגזר הציבורי למגזר העסקי. אולם, לא פעם הם חוזרים לשורות המדינה אל תפקידים בכירים, כמו ניהול רשויות, אגפים או משרדים. שלושה בכירים לשעבר באגף התקציבים הסכימו שהחשש מפני פגיעה מזכייה במכרז כזה או אחר עלול להסביר את ההיענות הפחותה לכנס מצד הצעירים.

"שינוי יסודי"

הסבר אפשרי אחר לתופעה הוא שבוגרי האגף הוותיקים והבוגרים החדשים פשוט אינם משתייכים לאותו המילייה. הכנס אורגן על ידי שניים מהוותיקים: דוד בועז, הממונה על התקציבים בשנים 1987־1991, ואברהם ביגר, בוגר האגף משנות ה־70. בין הדוברים התקיפים יותר בכנס בלט רם בלינקוב, שניהל את האגף ב־2008־2009 ושב לאוצר בממשלה הקודמת כמנכ"ל.

"הדבר החשוב בעיניי זה צורך בשינוי מהיסוד של החברה הישראלית, ואני פסימי", הוא אמר. "שומעים אנשים כמו סמוטריץ' שטוען שמה שאני אומר כאן זה שיח של 6 באוקטובר. אבל אנחנו צריכים להפסיק להיות נחמדים ולדבר בצורה של פוליטיקלי קורקט, כל עוד הצד השני מרשה לעצמו לצפצף עלינו. אני חושב שאנחנו צריכים להיות פשוט יותר אלימים במובן הלא פלילי. אני חושב שצריך להפסיק לתרום לגופים שמקבלים גם תרומות וגם כספים ציבוריים, כי כל שקל שאני תורם, משחרר כסף לשר גולדקנופף".

אי נוחות בהנהלת האגף

ההאשמות העקביות מצד דורות של בכירים באגף התקציבים מייצרות אי-נוחות מסוימת בתוך הנהלת האגף הנוכחית, בראשות יוגב גרדוס. אומנם, בין אנשי האוצר בהווה נשמעת גם הבנה, אם לא תמיכה מרומזת, באקט המחאה: "אנחנו יכולים להגיד את הדעות שלנו בדיונים הסגורים, אבל להם (בוגרי האגף - א"ד) יש את האפשרות לדבר בפומבי. יש שם אנשים מנוסים שהמדינה חשובה להם", אומר גורם באוצר. מצד שני, לדבריו, "מי שמאשים את הדרג המקצועי מחטיא את המטרה. צריך לתת לנו גב".

קודמיו בתפקיד של גרדוס טוענים שהאגף, המשמש כשומר הסף המרכזי של הקופה הציבורית, אינו שומר עליה באדיקות כבעבר אל מול החלטות שנויות במחלוקת של הממשלה. יש ביניהם גם שקוראים לו להתפטר בהפגנתיות, כפי שעשה הממונה הקודם על התקציבים, שאול מרידור, במחאה על בקשות מפוקפקות שקיבל משר האוצר דאז, ישראל כ"ץ.

גרדוס מעדיף להשאר כדי להשפיע מבפנים

גרדוס, שעומד בראש האגף מאז 2020, דווקא מצא את עצמו לא פעם עומד בלב מחלוקות מול שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. בתקופות מסוימות אף היו באוצר מי שהעריכו שגרדוס לא ישלים את הקדנציה שלו. אולם בשיחות עם סובביו הסביר גרדוס שהוא מעדיף להישאר למרות הקשיים כדי להשפיע מבפנים. לכנס מחר הוא אינו צפוי להגיע.

מאז הקמת הממשלה הנוכחית פירסמו גרדוס ואנשיו מספר אזהרות כלפי תוכניות של הממשלה, החל במהפכה המשפטית, דרך חלוקת הכספים הקואליציוניים למוסדות חינוך חרדיים שלא מלמדים ליבה וכלה בהתרעה מפני חוק הגיוס. כשהתכוון גרדוס לגעת בכספי המשרד להתיישבות של השרה אורית סטרוק, ממפלגתו של סמוטריץ' - זה כבר הביא לפיצוץ של ממש בין שר האוצר לדרג המקצועי שאחראי על התקציב. בכל זאת, בקרב ותיקי האגף סבורים שהביקורת של גרדוס הייתה רפה, "כדי לצאת ידי חובה ולא כדי לשנות מהלכים באמת".

דוד בועז, ממארגני האירוע ומי שכיהן כממונה על התקציבים בשנים 1987-1991, ציין כי "התארגנו קבוצה של יוצאי אגף התקציבים לדורותיהם, להפיק כנס יוצא דופן, משום שאנו נמצאים בחרדה עמוקה לגורל המשק והחברה הישראלית, כתוצאה ממדיניות הממשלה".

רוח הדברים מייצגת את הדעה הרווחת בקרב רבים מחברי הנהלת האוצר בעבר. לפני פחות מחודשיים, באירוע השנתי הרשמי של בוגרי אגף התקציבים, תכננו רבים מהם לנקוט צעדי מחאה כלפי סמוטריץ', שאמור היה להגיע אך בחר להיעדר בסופו של דבר. בנוסף, כ-200 מעובדי האגף בעבר חתמו בשנה שעברה על מכתב נגד מהלכיו של סמוטריץ'.

אולם, יש גם שרואים את הדברים אחרת. שמואל סלבין, שכיהן כמנכ"ל משרד האוצר בסוף שנות ה-90', הוזמן לכנס והחליט שלא לקחת בו חלק. "אני לא יכול לשאת מחשבה שעושים כנס עם אנשים בעלי עמדה חד-צדדית. אני מגיע מאסכולה תלמודית, שעל כל סוגיה מקיימים ויכוח, שרק דרכו ניתן להפרות את המחשבה", הוא אמר לגלובס.

סלבין מספר: "ראיתי את רשימת הדוברים בכנס. אם מזמינים רק אנשים בעלי עמדה אחידה, שחושבים שכל מה שהממשלה הזאת עושה הוא שלילי, אז מדובר בשיח פנימי שלא מביא פתרונות. יש ביניהם חברים טובים שלי שאני מאוד אוהב ומעריך, אבל כנס שאין בו חשיבה מאתגרת לא שווה כלום, זה מפגש פנסיונרים".

עוד כתבות

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

חנן מור / צילום: אייל טואג

אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור

עיקרי הצעת ההסדר הם השלמת פרויקטים של בנייה, מכירה ואכלוס של מאות יחידות דיור, מה שיאפשר פירעון חובות לחלק מהנושים ● כחלק מההליך ידוללו חנן מור ושותפו מאור לאחוזים בודדים בחברה הציבורית ● ביהמ"ש: "המרת החוב להון תאפשר לקבוצה לצאת לדרך חדשה תחת מינוף מוקטן"

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין"

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, הן לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: Shutterstock

העתירה למניעת עישון בבתי מגורים: האם שופטי בג"ץ יתערבו?

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו