גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר
טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

 

מאז פרוץ המלחמה נרשמה עלייה בגילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות, ואלו התגברו עוד יותר בעקבות התקיפה האיראנית - כך עולה מדוח חדש של ארגון CyberWell, שפיתח פלטפורמה למלחמה באנטישמיות ברשת באמצעות דאטה ומודלי AI.

ישראל מתגייסת | כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים
ישראל מתגייסת | הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון
ישראל מתגייסת | החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

הרשתות שנבדקו הן פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, יוטיוב ו־X (טוויטר), כאשר המדיניות הרשמית של כולן אוסרת פרסומים בנושאי הכחשת שואה. עם זאת מהדוח, שהוכן לקראת יום השואה, עולה כי קיימים פערים באכיפה, ושיעורי ההסרה של תוכן מדווח משתנים בין שפות שונות. כך, שיעור ההסרה באנגלית עומד על 35%, בעוד שבערבית מדובר ב־9% בלבד.

נרטיבים אנטישמיים

בעקבות התקיפה האיראנית על ישראל באמצע אפריל נרשמה עלייה בתגובות אנטישמיות ובשיח שטנה בהקשרי שואה, כולל גל עלייה בתמיכה והאדרה של היטלר. בטוויטר, למשל, הביטוי "היטלר צדק" פורסם באנגלית לפחות 2,600 פעמים מתחילת אפריל, והגיע לקהל פוטנציאלי של 1.8 מיליון משתמשים.

בנוסף, נרשם זינוק בשימוש בנרטיב האנטישמי המשייך סטיות מיניות ליהודים. אם בחצי השנה שלפני ה־7 באוקטובר הופיע המונח "יהודים פדופילים" ב־1,400 ציוצים בטוויטר, הרי שבחצי השנה שאחרי המתקפה הוא הופיע ביותר מ־55 אלף פוסטים, עם קהל פוטנציאלי של מעל 16 מיליון גולשים.

הכחשת ה-7 באוקטובר

לדברי טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ"לית CyberWell, "בשבועות האחרונים אנחנו רואים כיצד מידע שקרי וקונספירטיבי בקמפוסים בארה"ב יכול להצית דור שלם לשנאה. החדשות הטובות הן שרוב הרשתות אכן מגדירות את הכחשת השואה כתוכן אסור, מה שמשפיע על הורדת תוכן כזה יותר מסוגי אנטישמיות אחרים ברשת.

"לצערנו, לקראת יום השואה השנה, אנחנו עדיין רואים פערים משמעותיים במדיניות האכיפה בין השפה האנגלית לערבית. זוהי מגמה שראינו גם בשבועות אחרי ה־7.10, ולאחרונה זה נותן במה להילול המוני של היטלר כדמות הגיבור (Hero) בתוכן אנטישמי בשפה הערבית ברשת.

"דווקא עכשיו, כאשר אנו מתמודדים עם גל עלייה באנטישמיות וקריאות לאלימות כנגד יהודים וישראלים, הרשתות חייבות להשקיע באכיפה יותר אפקטיבית במדיניות שלהן גם בשפה הערבית. בנוסף, יש להרחיב את האיסור על תוכן המכחיש ומעוות שואה, ולהכליל אותו על כל אירוע טבח המכוון נגד יהודים, כולל המתקפה האכזרית ב־7.10".

CyberWell הוא ארגון ללא מטרות רווח, הפועל למיגור אנטישמיות במרחב הדיגיטלי. שיטת העבודה שלו כוללת זיהוי מילות מפתח אנטישמיות, שימוש במילון מונחים המבוסס על הגדרות כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה ושני סבבים של בקרה אנושית.

הארגון משמש כשותף מהימן (Trusted Partner) של מטא (פייסבוק, אינסטגרם ו- Threads) וטיקטוק, מה שמאפשר לו להציף תכנים המפרים מדיניות, ולייעץ לצוותי הגבלת תוכן. מאז אירועי ה־7 באוקטובר הגיש סייברוול שבעה דוחות על עלייה באנטישמיות ברשת והכחשת האירועים.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

ארגון "אוהל"

ארגון "אוהל" מניו יורק, המתמחה בתחום בריאות הנפש של ילדים בארה"ב, חילק 4,000 ערכות הדרכה למשפחות עם ילדים בגילאי גן שחוזרות לביתן ביישובי עוטף עזה, לאחר שפונו בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. היוזמה מתבצעת בשיתוף עם הקואליציה הישראלית לטראומה.

הערכות כוללות חומר כתוב שנועד לסייע להורים לזהות סימנים לטראומה נפשית אצל ילדיהם, ספרון קריאה לילדים בנושא עיבוד רגשות לאחר חוויה טראומטית, ושתי חוברות צביעה שבהן יוכלו לבטא את הרגשות והפחדים, מה שיסייע להורים לתמוך בהם.

שקית עם הערכה / צילום: שרה ליבמן

"החזרה הביתה היא חוויה מורכבת עבור רבות מהמשפחות", אומר ג'יי קסטנבאום, נשיא שותף במועצת המנהלים של "אוהל". "הכמיהה לבית מתממשת סוף סוף, אך רבות מהמשפחות האלו יחזרו לבית ולקהילה שנראים ומרגישים שונה מאוד מאלה שהם השאירו מאחור באוקטובר, וזה עלול לעורר רגשות רבים שאולי הודחקו עד עכשיו. אנחנו מכירים בקושי ומעניקים להם טיפים וכלים שיסייעו להם להתמודד עם ההסתגלות".

למידע נוסף: www.ohelfamily.org

עמותת הגל שלי ומשרד החוץ של גרמניה

בשגרירות גרמניה בתל אביב נחתם חוזה שיתוף פעולה חדש בין עמותת הגל שלי למשרד החוץ הגרמני, הכולל מימון תוכניות טיפוליות וחינוכיות. השותפות החלה ב-2018, וכעת מושם הדגש על נפגעי טראומה מה-7 לאוקטובר. על ההסכם חתמו שגריר גרמניה בישראל, סטפן זייברט, ומייסד ומנכ"ל העמותה, ירון וקסמן.

סטפן זייברט, שגריר גרמניה בישראל, וירון וקסמן, ומייסד ומנכ''ל עמותת הגל שלי / צילום: עמותת הגל שלי

העמותה עוסקת בגלישת גלים ככלי חינוכי וטיפולי, המסייע בחיזוק החוסן הנפשי של צעירים, ומעניק להם כלים להתמודדות עם אתגרים ולקידום עצמי. לדברי ירון וקסמן, מייסד ומנכ"ל הגל שלי, "הגדלת התמיכה בפעילות המשותפת מאפשרת לנו להמשיך להפעיל תכניות ייחודיות - שפשוט מצילות חיים בימים האלו, דרך הים והגלישה".

פלטפורמת SparkIL והחמ"ל האזרחי

מבין משרתי המילואים במלחמה, עשרות אלפים הם בעלי עסקים קטנים - ורבים מהם מתקשים להניע מחדש את העסק. על מנת לסייע להם, החמ"ל האזרחי ופלטפורמת SparkIL יצרו את תוכנית "כתף לעסק - המילואים", המציעה הלוואה מיידית של עד 100 אלף שקל ללא ריבית.

התוכנית מבוססת על שיתוף פעולה של קרן החירום לעצמאים שהוקמה בתחילת המלחמה בסיוע הסוכנות היהודית ובתמיכת הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה. כלל הגופים חברו להקמת פלטפורמה דיגיטלית פיננסית, שמציעה לעסקים של חיילי מילואים ושל בני/בנות זוגם פתרונות מימון ללא ריבית, ובמקביל מעניקה ליווי עסקי ללא תמורה.

נעמה אור, מנכ"לית SparkIL, מסבירה כיצד זה עובד: "אזרחי ישראל יכולים לעזור למילואימניקים ולהפוך למלווים חברתיים, כלומר לבחור בעל עסק מתוך האתר שלנו שבו הם רוצים לתמוך. מדובר בסכומים קטנים של החל מ-50 שקל. הסכומים הולכים ומצטברים, ובפועל מייצגים את חשיבות הערבות ההדדית שלנו כחברה ישראלית".

לבקשת הלוואה או לסיוע: www.SparkIL.org/he

חברת נמל חיפה

חברת נמל חיפה ערכה אירוע הוקרה ללוחמי גדוד 8208 ובני משפחותיהם לאחר חמישה חודשי לחימה. הגדוד היה מהראשונים שהוקפצו לעוטף עזה ב-7 באוקטובר, למשימת אבטחה במוצב כיסופים, ולאחר מכן פעל להגנת הגבול. בהמשך, הגדוד לקח חלק משמעותי בפשיטות בעומק הרצועה.

מהחברה נמסר: "בחרנו להוקיר תודה ללוחמי גדוד 8208 על פעילותם למען ביטחון במדינה. הנמל גאה להיות שותף באירוע שישמח את הלוחמים בתקופה מורכבת זו".

עוד כתבות

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס