ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר • במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל
ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה, הודיע היום (ב') על פרישה מצה"ל. זאת, כשברקע המחדל המודיעיני החמור של ה-7 באוקטובר והביקורת המרובה שספג בעקבותיו. בהודעת צה"ל נמסר כי  "בהחלטה עם הרמטכ"ל ובאישור שר הביטחון, יסיים האלוף חליוה את תפקידו ויפרוש מצה"ל, לאחר שימונה מחליף בהליך סדור ומקצועי".

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: אהרון חליוה - אלוף במחלוקת
"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

במכתב שחיבר לרמטכ"ל ציין חליוה את שירותו לאורך יותר מ־38 שנים, וכי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. את אותו יום שחור אני נושא עמי מאז, יום־יום, לילה־לילה. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה". חליוה ציין כי עם תחילת המלחמה הביע בפני הרמטכ"ל הרצי הלוי את רצונו לקבל אחריות ולסיים את תפקידו. "כעת, בחלוף למעלה מחצי שנה, ובמקביל לתחילת התחקירים, אני מבקש לסיים את תפקידי ולפרוש מצה"ל, בתום השלמת שלב התחקירים ולאחר שימונה ראש אמ"ן אשר יוביל את האנשים המצוינים באגף בשנים הקרובות, תוך קיום תהליך למידה וחפיפה סדור".

לחצו כאן לקריאת מכתב ההתפטרות המלא של האלוף אהרון חליוה

חליוה אף ציין במכתב שהוא משוכנע כי "למען עם ישראל ולמען הדורות הבאים, שנכון שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, אשר תוכל לחקור ולברר באופן יסודי, מעמיק, מקיף ונוקב את כלל הגורמים והנסיבות שהובילו לאירועים הקשים".

כיהן בשורה של תפקידים בכירים בצה"ל

חליוה, בן 56, נולד וגדל בחיפה. את שירותו הצבאי החל בצנחנים בשנת 1986. משם, התקדם לצמרת הפיקודית הצה"לית ועבר שלל תפקידים נחשבים בדרך. בין היתר, שימש כראש אג"ם, ראש חטיבת המבצעים באמ"ץ, מפקד עוצבת האש, מפקד חטיבת הצנחנים ומפקד בה"ד 1. בשנת 2016, קיבל את דרגת האלוף, וגם מונה לתפקיד ראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה.

‎מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר, שגבתה חייהם של אזרחים ישראליים וחיילים רבים, והביאה לתפיסת מספר רב של חטופים בידי חמאס, תפסה את חליוה בחופשה באילת. על־פי פרסומים שונים, הוא ביטל את ההתרעות הליליות שהגיעו לישראל, ואף סירב להצטרף לשיחה עם הרמטכ"ל בנושא.

‎אבל ההתרעות הגיעו עוד קודם לכן. בחודש יולי השנה, לפי הפרסומים, נגדת ותיקה ביחידת 8200, הממונה גם על תחום מחקר תורת לחימה בחמאס, התריעה בשרשור מיילים על המתקפה העתידית. בין היתר, הזהירה כי לחמאס היכולת לתקוף באופן נרחב הרבה יותר ממה שצה"ל ערוך אליו. עוד פורסם, כי קצין בכיר ביחידה אמר לאותה נגדת כי זהו תרחיש דמיוני.

לא ברור אם המידע הזה הגיע עד חליוה, אבל כך או כך, הכשל המודיעיני שלו ושל היחידה בראשה עמד אינם שנויים במחלוקת. חליוה עצמו אף לקח עליו אחריות והוא עומדים ברקע פרישתו הצפויה, שמגיעה כעת לאחר חצי שנה מפרוץ המלחמה.