גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לידיעת שרון גל: מה עושים אם המעסיק לא מוכן לקבל את ההתפטרות

שרון גל הודיע על עזיבת עבודתו בערוץ 14, אך בערוץ לא מקבלים את הודעת ההתפטרות. הם דורשים מגל להישאר עד סוף השנה, כפי שהוסכם בין הצדדים מראש ● המקרה של גל מעלה סוגיות משפטיות: האם מעסיק יכול לסרב לעזיבה של עובד, באילו תחומים הדבר נהוג, ומה מעסיקים וטאלנטים צריכים ללמוד מהמקרה?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה
שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

שנה לאחר שעזב את החברה כדי להגיש את המהדורה המרכזית בערוץ 14 עם מגי טביבי, שרון גל הודיע כי יחזור להגיש רצועה אקטואלית ברשת 13. הדבר עורר סערה תקשורתית כאשר נודע כי בערוץ 14 הוציאו מכתב התראה לגל, שם נכתב כי החוזה בין הצדדים תקף עד סוף 2024. בערוץ דורשים מגל לקיים את ההסכם עד תומו, לפיו הוא לא יכול לעבור לערוץ 13 עד סוף השנה. מהלך כזה מפר את ההתחייבות לטענת הערוץ, מה שיכול לפגוע ברייטינג ובהכנסות הערוץ. בערוץ 14 מזהירים כי אם גל לא יחזור בו מההודעה שלו, ינקטו אכיפה למימוש ההסכם וידרשו פיצויים. 

המקרה של גל מעלה סוגיות משפטיות: האם מעסיק יכול לסרב לעזיבה של עובד? באילו תחומים הדבר נהוג? ומה מעסיקים וטאלנטים צריכים ללמוד מהמקרה? 

הבונוס של עובדי רפאל נחשף: עשרות מיליוני שקלים
מתווה החל"ת מסתיים, ועובדים בענף התיירות והפנאי נשארים ללא פתרון

האם אפשר לכפות על עובד להמשיך ולעבוד אצל מעסיק במקרים מסוימים? 

נקודת המוצא היא שלא ניתן לכפות על עובד לעבוד אצל מעסיק מסוים או במקום עבודה מסוים. עו"ד מיכל פינברג-דורון, שותפה בנ. פינברג ושות', מסבירה כי "אי-אפשר לכפות על עובד להמשיך ולעבוד אצל מעסיק, וכך גם לפי חוק החוזים אי-אפשר לכפות על אדם לעבוד אצל זולתו. יש על כך פסיקה של בית הדין לעבודה. עם זאת, לגבי מועד התפטרות של עובד - זה תלוי בתקופת ההודעה המוקדמת שהעובד צריך לתת למעסיק לפי החוק. אם עובד מתפטר מיידית בלי לתת הודעה מוקדמת, המעסיק רשאי לקזז לו את תקופת ההודעה המוקדמת מהמשכורת האחרונה". 

עו''ד מיכל פינברג-דורון / צילום: אופיר אייב

עו"ד ליאת סעדון-לוי, שותפה במשרד גדעון רובין ושות' המתמחה בדיני עבודה, מוסיפה כי "כשם שהמעסיק רשאי לפטר את העובד, כך גם העובד רשאי להודיע על התפטרותו בהתאם לרצונו ולשיקוליו, בכפוף למתן הודעה מוקדמת על-פי הדין. החריג לכלל הוא במקרה בו נחתם בין הצדדים 'חוזה לתקופה קצובה'. במסגרת חוזה שכזה הצדדים מתחייבים לקיים את קשר העבודה ביניהם עד למועד נקוב שנקבע מראש, ומוותרים על זכותם לסיים את ההתקשרות בכל עת". 

"על-פי רוב, במקרה של הפרת ההתחייבות על-ידי אחד הצדדים, ניתן יהיה לפסוק פיצוי כספי בגובה שנקבע בהסכם בין הצדדים, ככל שהוסכם על פיצוי שכזה, כמו גם פיצוי בגין הנזק שנגרם עקב ההפרה (אשר עשוי לשקף את עלויות ההתקשרות עד תום התקופה המוסכמת). אכיפת יחסי העבודה תתאפשר במקרים חריגים בהם בית הדין יגיע למסקנה כי מדובר בהתחייבות ברת-תוקף למשך תקופה סבירה". 

עו''ד ליאת לוי סעדון / צילום: רמי זרנגר

מה המעסיק צריך להוכיח במקרה כזה? 

על המעסיק להציג הסכם העסקה ובו התחייבות מפורשת, ברורה וחד-משמעית מצד העובד לתקופת העסקה מוגדרת, המשקפת הסכמה מודעת ביחס למהות ההתחייבות. "ככל שקיימת התחייבות מפורשת, יהיה צורך לוודא, בנוסף, כי התקופה שנקצבה בהסכם סבירה, וכי ההסכם אינו כולל סעיפים המאפשרים לצדדים בכל זאת להשתחרר מהתחייבויותיהם ההדדיות לפני תום התקופה" אומרת עו"ד סעדון-לוי. "בתי הדין לעבודה אינם מעודדים הסכמים לתקופה קצובה, ועל כן כל ספק בעניין יטה את הכף לכיוון הקביעה כי מדובר בחוזה לתקופה שאינה קצובה".  

לדברי עו"ד פינברג-דורון, יש לבחון את השאלה האם אפשר להגביל עיסוק של עובד לשעבר אצל המתחרה. "אם יש לעובד הסכם אי-תחרות לתקופה מסוימת לאחר סיום העבודה, יש לזכור כי לכל אזרח יש זכות יסוד חוקתית לעסוק בכל עיסוק או מקצוע. הגבלת חופש העיסוק של עובד לעבוד אצל מעסיק מתחרה נעשית במקרים חריגים שבהם המעסיק הקודם הוכיח את הדברים הבאים: שקיימת אפשרות ממשית שהעובד יעשה שימוש בסוד מסחרי של המעסיק הקודם בעבודתו אצל המעסיק החדש, ושהדבר עלול לפגוע במעסיק הקודם; שהמעסיק הקודם נתן לעובד הכשרה מיוחדת והשקיע בו משאבים מיוחדים, ובמקביל העובד התחייב העובד לעבוד אצל המעסיק הקודם למשך תקופה מסוימת; אם שולמה לעובד תמורה מיוחדת עבור הגבלת העיסוק; ועקב הפרת חובות האמון ותום-הלב".

תחום התקשורת הוא תחום דינמי ומתפתח, ויש לעמוד בנטל הוכחה משמעותי על-מנת להגביל את עיסוקם של הפועלים במסגרתו. בכל מקרה, קיים קושי עם חיוב עובד להוסיף ולעבוד עד תום תקופת ההתחייבות, בניגוד לרצונו, בייחוד בתחום המסוים בו מדובר, וייתכן שנכון יותר למצוא פתרונות חלופיים מוסכמים.

"ככל שהדיווחים בתקשורת נכונים, וככל שאכן מדובר בחוזה לתקופה קצובה או שקיימת מגבלת אי-תחרות לתקופה זו או אחרת - בית הדין יידרש לבחון את נסיבות ההתקשרות, את לשון החוזה ומהות המגבלות הקבועות בו, האם קיימים סעיפים אחרים המאפשרים לצדדים לקצר את תקופת ההתקשרות או ההתחייבות, האם שולמה תמורה מיוחדת בגין ההתחייבות לאי-תחרות, האם התחייבות זו נועדה להגן על סוד מסחרי או על אינטרס מוגן אחר של ערוץ 14 ועוד", אומרת עו"ד סעדון-לוי.

באילו תחומים מקרים כאלה נפוצים יותר, וכיצד ניתן להתמודד איתם? 

מקרים כאלה קורים כמעט בכל תחום, אך נפוצים במיוחד בקרב מנהלים וטאלנטים. "מנהלים שעוברים מחברה לחברה עלולים לקחת איתם סודות מסחריים", מסבירה עו"ד פינברג-דורון. "במקרים כאלה קיים סיכון שאותו מנהל ישתמש בידע הבלעדי של החברה שעזב. עם זאת, עדיין מאוד קשה להגביל אותו מלעזוב. רק אם המעסיק הקודם יצליח להוכיח שנגנבו ממנו סודות או שנתנו לו תמורה מיוחדת כדי שלא יעבוד במשך פרק זמן מסוים מרגע ההתפטרות. ההגבלה היא מאוד מאוד מצומצמת". 

עם זאת, בית הדין מסתכל על הגבלת עיסוק באופן ביקורתי במיוחד. גם עובד שיש לו התחייבות חוזית שכזו, לא בטוח שבית הדין יכול להכריח אותו לעבוד בעבודה שהתפטר ממנה. "גם אם המעסיק הקודם רוצה למנוע את ההעסקה אצל החדש, הנטל הוא על המעסיק להוכיח שהעובד לוקח לו סודות מסחריים ולוקח לו לקוחות מהותיים ומרכזיים. במקרים כאלה יש סיכון שאולי תהיה הגבלת עיסוק, אבל זה לא תמיד לכל התקופה. ברוב המקרים בקשות כאלה נדחות". 

כיצד ניתן לצמצם סיכונים הנובעים מעזיבת עובדים למתחרים? 

כפי שמסבירה עו"ד סעדון-לוי, ניתן להוסיף סעיף אי-תחרות להסכם ההעסקה. משמעות ההוראה היא שהעובד מתחייב שלא להתחרות במעסיק למשך תקופה מוגדרת, כלומר, לא לעבור לעבוד אצל מתחרים או לא לעסוק כלל בתחום המסוים.

"מדובר בהתחייבות חוזית העומדת בסתירה לחופש העיסוק, ועל כן בתי הדין בוחנים אותה בקפידה ונותנים לה תוקף רק כאשר היא עומדת בתנאים שנקבעו (נועדה להגן על סוד מסחרי, ניתנה כנגדה תמורה מיוחדת לעובד, מדובר בהתחייבות מידתית וכיוצ"ב) - וגם אז לתקופה מוגבלת בת חודשים ספורים". 

עו"ד פינברג-דורון מוסיפה כי ניתן להכניס הסתייגויות ופירוט מאוד משמעותי לכל ההתחייבות של העובד לשמירת הסודיות. "מומלץ לעגן בהסכם סעיף שמירה על סודיות ללא הגבלת זמן, לפיו לעובד אסור לגנוב פטנט או המצאות שפיתח אצל המעסיק הקודם שלו". 

עוד כתבות

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"