גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: איך נשתנה ביום שאחרי

כנראה שבתוך כמה חודשים לא נבין איך לא עשינו את זה קודם

ורד רמון ריבלין / צילום: רמי זרנגר
ורד רמון ריבלין / צילום: רמי זרנגר

היה רגע אחד של התעלות השבוע, שבו בתוך מהומת האירועים התחברנו כל בני המשפחה על מסך מפוצל כדי לשמח את המבוגרים שנותרו מבודדים בביתם. משהו שלא עשינו מעולם. למרות שיכולנו.

בתוך כך, אחד האחיינים נזקק לטיפול רפואי, וידענו שהדבר האחרון שאנחנו צריכים עכשיו זה לקחת אותו למיון. בית חולים הפך למקום הכי נגוע וכאוטי. אבל הוא חייב היה במצבו לראות רופא, ואם יש דבר ששיווענו לו זה רופא מרחוק. רק לא לצאת.
זה היה רגע שבו אשליית השליטה מתנפצת לרסיסים, וחוסר האונים מפשיל אותך משאריות האמון שנותרו לך במערכת שבחוץ.

וירוס זדוני הושתל בתוכנת האנושות, מקושש באקסטזה קורבנות, פונדקאים לחורבן שהוא זורע. וכשהבחוץ מפסיק להיות אופציה, הבית הופך להיות המקום שבו הכול קורה. הכול.

עכשיו העולם נסגר, וכל האוויר שניפחנו יוצא בבת אחת מהבלון, גלי ההדף מטיחים אותנו לקרקע המיובלת.

והאנומליה מולידה גלריה של התנהגויות חדשות, כי מה שהיינו קודם הפך לצורת חיים נכחדת. אנחנו מתארגנים מחדש במהירות שלא תיאמן, מגייסים כל בדל טכנולוגיה כדי לשרוד מהבונקר, שפעם קראנו לו סתם 'הבית'. מה שניסו להרים פה חלוצים טכנולוגיים הרבה מאוד זמן, פשוט קורה במכה, כי עכשיו אין ברירה.

והכול קורה מרחוק. עבודה מרחוק, למידה מרחוק, רפואה מרחוק. בבת אחת תופסים תאוצה תהליכי עומק בהרבה חזיתות, בעיקר בשוק העבודה, כולם יוצאי חלציו של הריחוק שנגזר עלינו. מנסים לעשות אחרת את אותם הדברים, בעודנו כלואים במרחב האחד שנשאר לנו. סוגרים את בתי הספר? מעמידים למידה מקוונת. סוגרים את המשרדים? המנהלים מזמנים את הצוות לישיבות משותפות על המסך. נועלים את מכוני הכושר? המאמנים שולפים את האפליקציות ומשדרים לניידים. הנגיף העביר את כולם למרחב הדיגיטלי בזום אין.

אבל מה יקרה ביום שאחרי, אחרי שנקום מההריסות? כבר עשינו קפיצת מדרגה, ויש סיכוי גדול שלא נרצה לחזור אחורה. אנחנו הולכים להשתנות בכל כך הרבה דרכים.

וזו דרמה בשוק העבודה. האבולוציה קורית עכשיו, את כברת הדרך העצומה כבר עשינו. עברנו כולנו לעבוד מהבית. משאירים בחוץ רסיסי זיכרונות מעומעמים על ימים אחרים, רחוקים, כשהבעיה שהכי העיקה בעבודה הייתה סיוט הפקקים.

כל פגישות העבודה עברו לשיחות ועידה או זום. והנה, מצליחים לתפקד בלי לנסוע, בלי לחפש חניה, בלי משרדים שמשתרעים על אלפי מטרים. לא קשה לנחש מה זה יעשה לשוק חללי העבודה.

אחרי החודשים המרוסקים, רבים מאיתנו יתקשו להתגבר. לא נוכל עוד להרשות לעצמנו מה שהצלחנו לממן קודם, ובעיקר, נספיק לגלות בזמן הזה שאפשר לעשות הרבה מאוד בדרכים חדשות ויעילות יותר. נקלוט איך שנים נסענו ל'עבודה' ונתקענו שעות בפקקים רק כדי לנשום יחד את אותו אוויר בחלל אחד. 'לבוא לעבודה'? איך זה התיישן.

זה גם מה שקורה למערכת החינוך, ששנים לא מצליחה להיחלץ מהקיבעון, אז עכשיו, בלחץ המשבר, עשויה לעלות כיתה לחדשנות של המאה ה-21. מרגע שניתן האות, והילדים נתקעו בבתים, לא מעט הורים נכנסו ללחץ, אבל בתוך כמה ימים כמעט כולם השתלטו על העסק, התחברו לאפליקציה, והתיישרו עם סטנדרטים חדשים של למידה עכשווית. מערכת החינוך עברה לבתים, והשווי של חברות שמפתחות תוכנות למידה מרחוק זינק בפראות, אפילו אמזון הקימה פלטפורמה ייעודית.

מאוד יכול להיות שבתוך כמה חודשים שבהם זה יתקבע בסיסטם, לא נבין איך נלחמנו קודם להגיע לשיעורי ספורט מיוזעים בחלל אחד עם 30 בנות שנאבקות על המזגן. הנה, החברות מתארגנות על שיעור יוגה משותף בזום, כל אחת מביתה, והן אפילו לא צריכות לנסוע ולמצוא חניה. כולן מתאמנות יותר עכשיו, כי זה קל. הן עפות על המסך שמשדר את כולן יחד עם המאמנת, מפוצצות מוטיבציה, מפרקות מתח. והן לא נפרדות גם אחרי השיעור. מעמידות מסך יחד עם הסירים, וכל אחת מכינה ארוחת ערב בביתה, ומרגישה שהיא עם כל האחרות. המסך האחד מתפקע מרוב תחושת 'יחד'.

איזה מערך וירטואלי מסועף אנחנו מנהלים עכשיו בבית. מקורקעים, אבל לא מפסיקים לערבב. והטכנופובים, אלה שזה לא עושה להם את זה? והסבים והסבתות, שנשארו מבודדים? הם מגלים שהדיגיטציה מצילה אותם עכשיו, מנחמת אותם בדרכים שלא דמיינו. ההתמסרות הזו בימים האלה היא כתב הכניעה שלנו לצורך האדיר בקרבה. אימוץ הטכנולוגיות הפך את הריחוק לנסבל.

אותו דבר יקרה לרפואה מרחוק, תחום שלא מצליח להתרומם כבר שנים. הרבה יישומים פותחו כדי לנטר מטופלים על בסיס יומי, אבל זכו לכתף קרה מהרופאים והמטופלים. עכשיו ההתנגדויות קורסות אל מול עריצות הנגיף.

פתאום רואים תזוזה טקטונית. זה מתחיל לתפוס בחברות תרופות ובתי חולים, כי להגיע למרפאה זו כבר פחות אופציה. מסה של משתמשים מתנסים בבת אחת בטכנולוגיות שעד היום נהדפו מחוסר עניין, ומגלים שאפשר, אנחנו יכולים. וזה החלק הטוב בכל הסיפור הרע הזה.

מי שמופקע מהפריווילגיה של תפקוד מרחוק הם הצוותים הרפואיים בבתי החולים. לא רק שהם נלחמים באויב השקוף, הם חשופים למציאות רופסת ואנומלית של מחסור במיגון. איך יצא להם ליפול על משמרת באחד האירועים המכוננים בהיסטוריה של האנושות.

גם אנחנו, שמוחאים להם כפיים מהמרפסות, הושלכנו לתוך מופע אפוקליפטי העונה לשם 'החיים במרץ 0202 עם אופציה להארכה'.

ויש הרבה שיעורים שכל האנושות לומדת בשידור חי, על רטוב. היא לקחה את ההפרזה רחוק מדי, וחטפה ריחוק. וכולם מבטיחים להיות מעכשיו יותר צנועים, וענווים, ולהכיר תודה, ולשמור על כדור הארץ. שרק יחזור לעצמו.

אז מה נשתנה בסדר הזה? רק הכול. בדיוק כשחשבנו שהיקום מציית לאיזשהו סדר בסיסי, למדנו שוודאות זה רק בראש שלנו, והחיים לא חייבים לנו כלום.

עוד כתבות

בנימין נתניהו וג'ו ביידן / צילום: ap, Alex Brandon

ביידן ונתניהו משתתפים במשחק מסוכן: ניצול הדדי של חולשות פוליטיות

נאומו של נשיא ארה"ב בסוף השבוע היה מחושב, נועז, רב–סיכונים — וערמומי ● הוא מעמיד את ראש ממשלת ישראל בפני בחירה: בין המשך המלחמה, קרע מדיני וזיהוי מלא של ישראל עם הרפובליקאים, לבין המשך התמיכה הדו–מפלגתית הרחבה, פוליסת הביטוח של ישראל באמריקה

ארז אייזן ועמית דובדבני, צמד אינפקטד מאשרום, דוגמים מכונות דפוס של hp אינדיגו / צילום: תמי בר שי

"לפעמים שואלים איך אנחנו תומכים בישראל": זה הצליל החדש של אינפקטד מאשרום

חברי אינפקטד מאשרום, ארז אייזן ועמית דובדבני, חוו מקרוב את האובדן של קהילת הטראנס ב־7 באוקטובר ● בראיון עם גלובס הם מספרים על הטראק שהפיקו מצלילי מדפסות של hp אינדיגו, איתו יופיעו באירוע הדפוס הגדול בעולם תחת אבטחה כבדה

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: אביב חופי

אבי נקש תובע את המנכ"ל אבי חורמרו: "נטל זכויות בשווי עשרות מיליוני שקלים תוך ניצול האמון"

נאמנות אבי נקש הגישה בקשה לתביעה נגזרת בשם שמונה חברות נגד אבי חורמרו, יו"ר וכמנכ"ל בחברות בקבוצה עשרות שנים, בסכום של "מעל 2.5 מיליון שקל" ● בבקשה נטען ל"התנהלות פסולה ומקוממת של חורמרו" באמצעות חברה בבעלותו ולניצול האמון שניתן בו ● חורמרו בתגובה: "טענות סרק מופרכות"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חברה זכתה בקרקע לבנייה. ואז הגיעה הצעה במיליון שקל יותר

בני זוג שחיו כידועים בציבור נפרדו לאחר כשבע שנים, במהלכן נולדו להם שני ילדים - האישה דרשה זכויות בחברות שהקים בעלה ● כונסי נכסים ביקשו לפתוח מחדש הליך התמחרות לרכישת קרקע לאחר שחברה כבר זכתה בו, בשל קבלת הצעה גבוהה יותר ● וגם: למי שייכת דירת מרתף משותפת לבעלי הבניין, שנמכרה מספר פעמים? ● שלושה פסקי דין בשבוע

תומר וינגרטן מנכ''ל ומייסד סנטינל וואן / צילום: יח''צ

חברת הסייבר שצנחה אחרי הדוחות והישראלית שבדרך לנאסד"ק

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● יצרנית הזכוכית החכמה גאוזי צפויה להשלים הנפקה בנאסד"ק ●  סנטינל וואן הציגה תחזית מאכזבת ● וארבה רובוטיקס קפצה בחדות לאחר שהודיעה על קבלת הזמנות בהיקף של 103 מיליון שקל לגיוס חוב בבורסת בת"א

ג'יימי דיימון / צילומים: AP, Ludovic Marin ו־Shutterstock

המלך של וול סטריט: בדרכו החוצה מצמרת הבנקאות, ג'יימי דיימון זורק כמה נבואות זעם

העומד בראשו של ג'יי.פי מורגן, שהפך הודות לניווטו לבנק האמריקאי המוביל בשווי שוק ונכסים, ידוע גם כרואה השחורות של הענף ● פעם אחר פעם הוא מזהיר מפני אינפלציה גבוהה, מיתון עולמי ואיומים גיאו–פוליטיים, וזוכה לאוזן קשבת מהמנהיגים הבכירים ביותר ● כעת הוא רומז שהפרישה שלו תהיה מוקדמת מהצפוי, ומספק עוד תחזית שחורה לקינוח: "היערכו לתרחיש הגרוע ביותר"

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים, שיובילו לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בה בעת, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים, ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

מיליארדר בצרות: חברת הנדל"ן מת"א שמקדמת הסדר חוב

אלכס ספיר בעל השליטה בספיר קורפ פותח במגעים להסדר חוב מול מחזיקי שתי סדרות האג"ח בתל אביב ● הסיבה: החברה חוששת שלא תספיק למכור את המלון שלה במנהטן בזמן כדי לשלם את התשלום הקרוב ביולי

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי / צילום: יוסי זמיר

בליץ פרסומים של הכלכלן הראשי באוצר מסמן מאיפה יגיעו הגזירות הגדולות הבאות

תוך פחות מחודש ובאופן חריג, פרסם הכלכלן הראשי שמואל אברמזון שלושה מחקרים על סוגיות שעומדות כעת על שולחן הדיונים באוצר ● נתונים על תעסוקת בוגרי החינוך החרדי, רווחי השיא של יבואני הרכב והיקף הטבות המס במשק, מתכתבים עם שאיפות המשרד לקראת תקציב 2025 ● המהלכים עוד ייבחנו מול מציאות פוליטית מורכבת

צילום: רויטרס

מה הכי מפחיד: גבר זר, דוב או סטטיסטיקה

בשבועות האחרונים צצה ברשתות החברתיות שאלה שעוררה דיונים סוערים: במי תעדיפו להיתקל ביער, דוב או גבר זר? ניסינו לענות בעזרת נתוני אמת, וגילינו שמה שמפחיד באמת זה סטטיסטיקה ● הדרך שלנו להעריך סיכונים רצופה הטיות. האם נוכל להשתפר?

אייפון 15. הדור החדש צפוי לכלול שורה של שינויים / צילום: יח''צ

השמועות וההדלפות: איך ייראה אייפון 16 החדש?

בספטמבר הקרוב יושק האייפון החדש, אך כבר כעת יש מידע על האופן שבו הוא ייראה, יישומי הבינה המלאכותית שיכלול והשינויים הצפויים ● מהגדלת המכשירים ועובי המסגרת ועד שיפור בביצועים

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

סיכום שווקים / צילומים: שלומי זירה, אנבידיה, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איפה בכירי המשקיעים ממליצים לשים את הכסף - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מנהלי בתי ההשקעות הגדולים בישראל מביעים חשש מהכיוון אליו צועדת הכלכלה הישראלית  ● אנבידיה זינקה בשלושת ימי המסחר האחרונים ביותר מ־20%, מה הוביל לכך? ● המניות הישראליות שייכנסו, ומה עוד חשוב לדעת לקאת עדכון מדד ראסל ביוני ● ועוד כתבות על המצב בשווקים

פעילות כוחות צה''ל ברפיח / צילום: דובר צה''ל

"טקטיקה ששימשה בעיראק ובסוריה": צה"ל שולף נשק חדש במערכה ברפיח

ישראל משתמשת בנגמ"שי M113 ("זלדה") בתור כלים מופעלים מרחוק ● הנגמ"ש נושא מערכות נשק, בהן רקטות מדויקות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

תקיפה ישראלית בסוריה (ארכיון) / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: 12 חברי מיליציות פרו-איראניות נהרגו בתקיפת מפעל בסוריה

הירי לצפון לא עוצר: עשרות רקטות שוגרו במשך היממה החולפת ליישובי הצפון ● 2 פצועים קל במטח לקריית שמונה ● שרפות פרצו בכמה מוקדים, בין היתר בקצרין ובנהריה ● כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה ● המגעים לעסקה - בבית הלבן הבהירו: "מצפים שישראל תשיב בחיוב לעסקה" ● עדכונים שוטפים

שלטי הנחה לרכישת דירות חדשות בתל אביב / צילום: דרור מרמור

התרגילים והסיכונים: "אנשים לא קונים דירה, אלא אופציה על דירה"

בשנה האחרונה יזמיות הנדל"ן מציפות את השוק במבצעים נוסח "קנו עכשיו ושלמו עם קבלת המפתח" ● כך, הן יכולות לרשום מכירות גבוהות על הנייר, כאילו הריבית הגבוהה לא מצננת את השוק ● אבל בפועל, תזרים המזומנים של חברות הנדל"ן צונח ומומחים מזהירים מפני מפולת שתוביל לקריסת חברות קטנות

דוד לוי / צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Tel Aviv, ויקיפדיה

השר לשעבר דוד לוי הלך לעולמו בגיל 86


מפועל בניין לחתן פרס ישראל: דוד לוי, שעלה ממרוקו והתקדם מעבודה בבניין לפוליטיקה המקומית והארצית, הלך לעולמו • הוא הניח אחריו אישה ו-12 ילדים • לוי כיהן במשך למעלה מעשור כסגן ראש הממשלה, ניהל את משרד הבינוי והשיכון ולאחר מכן את משרד החוץ • בשנת 2014 הוזכר לוי כמועמד לנשיאות, ובערוב ימיו קיבל את פרס ישראל למפעל חיים

בנייה חדשה באשקלון / צילום: איל יצהר

דלת מול דלת, שתי דירות זהות ופער של מיליון שקל במחיר | בדיקת גלובס

השוואה שערך גלובס בין המחירים המסובסדים של דירות המוגרלות במסגרת "דירה בהנחה" לבין דירות זהות שנמכרות במחירי השוק מצביעה על פערים אדירים ● המגמה בולטת במיוחד באזור הדרום, שם ניתנות הנחות חריגות אשר עשויות להגיע לשיעורים של 50% ואף יותר

אורי יהודאי, לשעבר נשיא ומנכ''ל פרוטרום / צילום: שלומי יוסף

אורי יהודאי, מנכ"ל פרוטרום המיתולוגי: "במשטרה אפילו לא טרחו להגיד טעינו, או סגרנו את התיק מחוסר אשמה"

6 שנים לאחר שהוביל את פרוטרום לאקזיט בשווי כ־7 מיליארד דולר, אורי יהודאי מספר בראיון ראשון ובלעדי על החקירה שנפלה עליו בהפתעה, עד לסגירתה לאחרונה: "אני שלחתי את המידע ל־IFF וצחקתי כמו מטומטם" ● וגם: על העסקים המוצלחים עם בן הדוד ישי דוידי והתסכול מהמצב במדינה: "אם היו קוראים לי להיות שר האוצר, הייתי הולך מחר בבוקר" ● הראיון המלא יפורסם בסוף השבוע